Inlägg

Eget företagsnummer i Sverige – så väljer du rätt telefonilösning

Ladda ner vår smarta checklista

Varför eget företagsnummer?

Ska man ha fast telefoni? Vad menas med mobil växel? Hur får man ett företagsnummer i Sverige? Och varför verkar företagstelefoni alltid så krångligt? Att välja rätt lösning för att få eget företagsnummer kan vara en djungel.

Först av allt, ska beslutet att skaffa företagstelefoni fattas. Sen ska det tas ett beslut om vem som ska leverera, vad det får kosta, vad som ska ingå.

Ska man ha fast telefoni?
Vad menas med mobil växel?
Hur får man ett eget företagsnummer?
Vad behövs för att få ett 010-nummer i Sverige?
Varför känns företagsnummer som en hög tröskel att skaffa?

 


Hursomhelst, så behöver det ju inte vara. Att välja rätt lösning för att skaffa företagsnummer, handlar bara om att ställa sig ett par frågor, enligt oss på Tellit. Frågor som du dessutom redan kan svaret på.

Vad är det ni gör, och hur kan ett företagsnummer underlätta?

Att ha ett eget företagsnummer ska underlätta för er, men framförallt för era kunder i Sverige. Därför rekommenderar vi att börja med några frågor, och inga svåra sådana:

  1. Lista era tjänster och produkter
  2. Skriv upp era anställda
  3. Rita upp er köpprocess.
  4. Rita hur era samtal kommer och går idag, och vart ni vill klippa onödiga steg.
  5. Låt pennan gå fritt. Hur vill ni att samtalen ska gå?

 

Plötsligt är det mycket som utkristalliseras. Men glöm inte heller kunden. Hur kan du underlätta för kunden, så det blir ett telefonsamtal de inte skjuter på? Kan du koppla dem vidare till rätt person snabbt, genom ett eget företagsnummer? När du har en överskådlig syn på företaget är det mycket lättare att se vad ni behöver för upplägg till era företagsnummer.

Vilket företagsnummer behöver ni?

Var sitter era kunder idag och var sitter de i framtiden? Genom att skaffa ett lokalt företagsnummer i Sverige, kan det skapa trygghet och känsla av närhet, om dina kunder är lokala. Däremot kan ett 010-nummer ge en bild av ett större företag som verkar i hela Sverige. Utgå ifrån era kunder och era framtidsplaner. Ska ni vara lokala eller rikstäckande?

Vilka samtal vill ni ha eller undvika att ta emot till ert företagsnummer?

Finns det fler anledningar att ringa ert företagsnummer? Var smart när du tittar på de olika redan från början. Klustra ihop de olika kategorierna, för att spara kontaktytor och tid.

  • De samtal ni inte vill ta emot – vart vill ni hänvisa dessa?
  • Ska kunden kanske få lämna ett röstmeddelande
  • Ska de kanske bli kopplade någon annanstans?
  • Har ni olika avdelningar som ska ta hand om olika frågor?

Fundera på om en knappväxel är rätt för ert företagsnummer. Om din kund vet vart hen ska, sparar både ni och kunden tid. Eller ska alla som svarar kunna svara på alla frågor? Då är det klokast att låta den som ringer till ert företagsummer ska komma fram så fort som möjligt. Vem ska kunna svara? Antingen ska alla, ett par eller bara en kunna svara på samtal. Oavsett hur ni vill ha det till just ert företagsnummer i Sverige, så är det bra att bestämma det och inte låta frågan flyta runt obesvarad.

Tellit Företagsnummer för dina Kunder

Vilka ska kunna ringa till ert företagsnummer i Sverige?

Är det befintliga kunder, nya kunder, leverantörer, partners eller kanske anställda som ska kunna ringa till ert företagsnummer i Sverige? Lista alla som kan tänkas vilja kontakta er, och framför allt inte de ni vill ska kontakta er. När ska de kunna ringa till ert företagsnummer? Det naturliga valet är ju att utgå ifrån öppet- eller arbetstider. Men det är en riktigt god idé att tänka till kring vad som ska hända när ni inte har öppet.

 

  • Hur vill ni att de som ringer då ska bli bemötta?
  • Ska samtalen till företagsnumret kopplas vidare till en röstbrevlåda?
  • Vilken service vill ni ge de som ringer?
  • Ska alla som ringer komma fram snabbt eller ska de komma fram till rätt person?
  • Vad ska hända om alla är upptagna?

Bestäm vilken kundupplevelse ni vill ha – är det kö, uppringning eller röstmeddelande som är bäst för er?

Vart finns era kollegor, och vilken teknik har de till hands?

Sitter ni i en lokal eller är ni ständigt på vift? Hur ni jobbar dagligen avgör mycket i vilken typ av telefon som passar bäst. Är det en fast telefon, ett headset kopplat till datorn eller är det mobiltelefoner som gäller? Hur är det med surf? Vilket typ av bredband man har att tillgå är alltid viktigt att veta – det avgör vilken typ av tjänst som funkar bäst till ert företagsnummer. Idag spelar det oftast ingen roll om man har fiber, DSL eller mobilt, utan bara att man har något. Men det är viktigt för din telefonileverantör att veta vad ni har för typ av bredband. Det avgör hur lösningen ska kopplas till er.

 

Att välja mellan en fast eller mobil växel är en fråga om hur rörliga ni vill vara och hur mycket en lösning faktiskt får kosta. En fast växel behöver ingen annan tjänst för att fungera men kostar desto mer och levereras med en lång bindningstid. En mobil växel är beroende av bredbandet och mobilnätet, men är enkelt flyttad och kostnadseffektiv. Egentligen behöver du bara ha koll på hur ni har det hos er och hur ni vill lyckas med kommunikation.

Spara tid och huvudbry - ladda ner vår smarta checklista!

Fyll i checklistan och låt valet presentera sig själv. Genom att bocka av listan får ni en bra bild på vilken lösning som passar ert företag bäst. Fyll i och ta med till samtalet med telefonileverantören.

Lycka till från kollegorna på Tellit!

Kapitel

Dela med dig:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Ladda ner vår smarta checklista

OBD

Kopplas enkelt in i bilens OBD-uttag (sitter oftast under eller bredvid ratten). Passar alla bilar som tillverkats 2004 och framåt.
Till skillnad från batterienheten mäter denna även bränsleförbrukning.

Batteri

Monteras på bilens batteri och till skillnad från OBD-enheten syns inte denna efter installation.