Guide

Välj rätt telefonilösning

Ska vi ha fast telefoni? Vad menas med mobil växel? Och varför verkar företagstelefoni så krångligt? Hur dyrt får det vara egentligen?

 

Att välja rätt telefonilösning till företaget kan vara en djungel. När ni väl kommit fram till att ni nog behöver någon slags telefoni till företaget kan det kännas så överväldigande det nog bara är enklare att inte göra något val alls.

 

Men vi på Tellit vågar påstå att det är enklare än många tror. Att välja rätt lösning handlar om att ställa sig ett par frågor. Som ni dessutom redan kan svaret på.

 

Kolla igenom vår guide och ladda gärna ner vår CHECKLISTA

två pojkar sitter bredvid varandra framför en grå bakgrund och pratar med varandra i en burktelefon

Guide

Välj rätt telefonilösning

Ska vi ha fast telefoni? Vad menas med mobil växel? Och varför verkar företagstelefoni så krångligt? Hur dyrt får det vara egentligen?

 

Att välja rätt telefonilösning till företaget kan vara en djungel. När ni väl kommit fram till att ni nog behöver någon slags telefoni till företaget kan det kännas så överväldigande det nog bara är enklare att inte göra något val alls.

 

Men vi på Tellit vågar påstå att det är enklare än många tror. Att välja rätt lösning handlar om att ställa sig ett par frågor. Som ni dessutom redan kan svaret på.

 

Kolla igenom vår guide och

ladda gärna ner vår CHECKLISTA

Man som jobbar i en verkstad

VAD

1. Företaget

Vad erbjuder ni?
Titta på hur ni vill bli uppfattade av de som har kontakt med er. Lista de tjänster och produkter ni erbjuder. Hur kommer kunden enklast fram rätt person? Hur jobbar ni smidigast med varandra? Rita upp det perfekta samtalet från kundens perspektiv och ett från företagets perspektiv. Kan dessa två samtalet mötas? Perfekt. Om inte vinner ni alltid mest på att utgå ifrån kundens perspektiv.

 

Vilka samtal vill ni ta emot?
Finns det olika typer av samtal kan det vara klokt att klustra ihop de olika typerna och därefter reflektera kring om dessa ska slussas in till olika eller samma ställen på företaget.
De samtal ni inte vill ta emot – vart vill ni hänvisa dessa? Ska kunden kanske få lämna ett röstmeddelande eller kanske bli kopplade någon annanstans?

 

Har ni olika avdelningar?
För att spara tid för både er och den som ringer in kan det vara klokt att låta den som ringer in själv välja vilken avdelning eller person de ska prata med. Eller ska alla som svarar kunna svara på alla frågor är det då klokast att låta den som ringer in komma fram så fort som möjligt.

 

Vem ska kunna svara?
Antingen ska alla, ett par eller bara en kunna svara på samtal. Oavsett hur ni vill ha det är det bra att bestämma det och inte låta frågan flyta runt obesvarad.

 

Ladda ner checklistan

Man sitter i ett öppet kontorlandskap vid en laptop och ringer ett samtal

VEM

2. Kunden

Vilka ska kunna ringa till er?
Är det befintliga kunder, nya kunder, leverantörer, partners eller kanske anställda? Lista alla de som kan tänkas vilja kontakta er. Glöm inte heller bort att lista de ni vill ska kontakta er.

 

När ska de kunna ringa till er?
Det naturliga valet är ju att utgå ifrån öppet- eller arbetstider. Men det är en riktigt god idé att tänka till kring vad som ska hända när ni inte har öppet. Hur vill ni att de som ringer ska bli bemötta? Ska samtalen kopplas vidare till en röstbrevlåda? Till ett röstmeddelande som läser upp öppettider?

 

Vilken service vill ni ge?
Ska alla som ringa komma fram snabbt eller ska de komma fram till rätt person? Vad händer om alla är upptagna? Det kan vara på plats att bestämma vilken kundupplevelse ni vill ha här – ska kunden sitta kvar i kö, bli uppringd när någon är tillgänglig igen eller kanske få lämna ett meddelande?

 

Ladda ner checklistan

Top view av mötesdeltagare som lägger ut post-its över ett bord i kontorsmiljö.

HUR

3. Tekniken

Sitter ni i en lokal eller är ni ständigt på vift?
Hur ni jobbar dagligen är väldigt relevant att veta när det kommer till frågan om vilken typ av telefon som passar bäst. Är det en fast telefon, ett headset kopplat till datorn eller är det mobiltelefoner som gäller?

 

Hur kommer ni åt internet?
Vilket typ av bredband man har att tillgå är alltid viktigt att veta – det avgör vilken typ av tjänst som funkar. Idag spelar det oftast ingen roll vilket typ av bredband man har – fiber, DSL eller mobilt – utan bara att man har det. Men det är viktigt för din telefonileverantör att veta vad ni har för typ av bredband. Det avgör hur lösningen ska kopplas till er. Oftast är det tekniska frågor som bara är leverantörens huvudbry – men håll på vilken typ av bredband ni har.

 

Fast eller molnet?
Att välja mellan en fast eller mobil växel är en fråga om hur rörliga ni vill vara och hur mycket en lösning faktiskt får kosta. En fast växel behöver ingen annan tjänst för att fungera men kostar desto mer och levereras med en lång bindningstid. En mobil växel är beroende av bredbandet och mobilnätet men går enkelt att flytta med och är riktigt kostnadseffektiv.

 

Ladda ner checklistan

1, 2, 3…

Summering

Egentligen behöver ni bara ha koll på hur ni har det hos er och hur ni vill lyckas med kommunikation. Fyll i vår checklista och åt din leverantör stå för allt det andra.

 

Tips! Gör som många andra nyfikna – testa vår helt kostnadsfria växel Tellit Free.

 

Läs mer om Tellit Free här

 

Hej från kollegorna på Tellit!

Copyright © 2020 Tellit. All rights reserved.